Η πρόσβαση στην πληροφορία και η απόκτηση της γνώσης από όλους αποτελεί τη μεγάλη πρόκληση της εποχής μας. Η σχολική βιβλιοθήκη είναι ένα σημαντικό εργαλείο προς αυτήν την κατεύθυνση. Η βιβλιοθήκη στο σύγχρονο σχολείο αποτελεί ουσιαστικό εκπαιδευτικό παράγοντα, είναι η καρδιά του! Η οργάνωση και λειτουργία της σχολικής βιβλιοθήκης κατέχει κεντρική θέση στο σχολείο μας. Η ενασχόληση των παιδιών με τα βιβλία είναι καθοριστική για την ανάπτυξη του εγγραμματισμού και της φιλαναγνωσίας.
Κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου έγιναν οι απαραίτητες διαδικασίες από τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς , προκειμένου ο χώρος της βιβλιοθήκης να γίνει πιο προσιτός και ελκυστικός. Αρχειοθετήθηκαν 330 βιβλία ανά θεματικές σε κάθε ράφι με την ανάλογη σήμανση- καρτέλα για την ευκολότερη εύρεσή τους. Παράλληλα ξεκίνησε και η ηλεκτρονική καταγραφή των βιβλίων.
Μέσα από προτάσεις και ιδέες των παιδιών καταγράψαμε και επιλέξαμε τους πιο σημαντικούς κανόνες δανεισμού και αναρτήθηκαν σε εμφανές σημείο στον χώρο της βιβλιοθήκης.
Σε συννενόηση με τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς ορίστηκαν οι μέρες και οι ώρες επισκέψεων και δανεισμού ανά τμήμα. Τυπώθηκαν οι ατομικές καρτέλες για κάθε μαθητή και ξεκίνησε ο δανεισμός βιβλίων.
Οι μαθητές στη συνέχεια δημιούργησαν την αφίσα της βιβλιοθήκης. Συνεργάστηκαν και με οδηγό τη φαντασία, τα χρώματα και τη δημιουργικότητα ολοκλήρωσαν την αφίσα με τίτλο «Η ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΕΑ ΜΑΣ» .
Όλα ήταν έτοιμα για τον δανεισμό! Τέλος Νοεμβρίου ξεκίνησε η συγκεκριμένη δράση που στοχεύει στα ακόλουθα:
- Τα παιδιά να αποκτήσουν συμπεριφορά αναγνώστη.
- Να μυηθούν στο σύστημα δανεισμού του βιβλίου και να αποκτήσουν μελλοντικά μια τόσο ευχάριστη συνήθεια.
- Να μάθουν να είναι συνεπείς, οργανωτικοί και μα αποκτήσουν πρωτοβουλία και αυτοπεποίθηση.
Τους επόμενους μήνες ξεκίνησαν παράλληλα με τον δανεισμό και οι δράσεις που ενίσχυσαν τον ρόλο της βιβλιοθήκης, ενώ παράλληλα βοήθησαν στην ανάδειξη καλών πρακτικών σε θέματα εκπαιδευτικής καινοτομίας και δημιουργικότητας.
ΔΡΑΣΗ 1
Οι μαθητές του σχολείου μας πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη και στην Πινακοθήκη Κορίνθου. Στη Βιβλιοθήκη γνώρισαν από τους υπεύθυνους τη διαδικασία με την οποία μπορεί κάποιος να δανειστεί βιβλία, ξεναγήθηκαν στους χώρους που ήταν τακτοποιημένα τα βιβλία, πληροφορήθηκαν για τον τρόπο χωρισμού των βιβλίων ανάλογα με το είδος τους, όπως λογοτεχνικά, ιστορικά, γνώσεων, επισκέφτηκαν την αίθουσα με τα παιδικά βιβλία.
Στη συνέχεια οι μαθητές των Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων παρακολούθησαν πρόγραμμα με τίτλο: «Μια μέρα στην Αρχαία Κόρινθο». Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες σε μια ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα ενημερώθηκαν για τον τρόπο ζωής των παιδιών στα αρχαία χρόνια. Περιεργάστηκαν τα παιχνίδια τους, δοκίμασαν τα φαγητά τους κι έκαναν μια σύγκριση με το δικό τους τρόπο ζωής στη σύγχρονη εποχή.
Οι μαθητές των Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων παρακολούθησαν πρόγραμμα με τίτλο: «Αστρονομία για παιδιά». Ενημερώθηκαν για βασικά θέματα της αστρονομίας, παρατήρησαν τις κινήσεις των πλανητών και κατάλαβαν ότι το διάστημα απασχολούσε τους ανθρώπους από τα αρχαία χρόνια, τότε που θαύμαζαν τα ουράνια σώματα και προσπαθούσαν να κατανοήσουν τη θέση των αστεριών, του ήλιου και της σελήνης χωρίς να διαθέτουν τα σύγχρονα μέσα τεχνολογίας.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στη βιβλιοθήκη οι μαθητές των Α΄, Β ΄ και Γ ΄ τάξεων παρακολούθησαν το πρόγραμμα με τίτλο: «Τέχνη η πρώτη γνωριμία» και οι μαθητές των Δ ΄, Ε ΄ και ΣΤ ΄ τάξεων το πρόγραμμα με τίτλο: «Μαύρο βιβλίο των χρωμάτων» σχετικά με τα χρώματα και τους συνδυασμούς τους. Παρατήρησαν τους πίνακες ζωγραφικής και ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στη σημασία του φόντου και του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο απεικονίζεται κάθε αντικείμενο.
ΔΡΑΣΗ 2
Στα πλαίσια του προγράμματος ‘Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα και την Κύπρο’ με υπεύθυνο προγράμματος τον κ. Ηλία Κάρτα, (padlet.com/fanny22babouri/padlet-ucfgtf2sv5xdgfzi) (https://padlet.com/iliaskartas2022/_-2022-2023-1tscl2zz540nzdyp) οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί για την αξιολόγηση της οργάνωσης της βιβλιοθήκης του σχολείου μας ,συμμετέχουμε στο πρόγραμμα αυτό προκειμένου να ενισχυθεί η συνεργασία και η ομαδικότητα μεταξύ των σχολείων ανά την Ελλάδα. Οργανώσαμε λοιπόν ημέρα ανάγνωσης βιβλίου (στα πλαίσια της φιλαναγνωσίας), καθώς το δημοτικό σχολείο Καλού Χωριού, Λασιθίου με το οποίο συνεργαζόμαστε και είμαστε στην ίδια ομάδα, με αφορμή την ανταλλαγή χριστουγεννιάτικων αναμνηστικών , μας δώρισε ένα εξαιρετικό βιβλίο της συγγραφέως κ. Μπετεινάκη Ελένη με τίτλο ‘Τα Χριστούγεννα του Εδώ και του Αλλού’. Ένα βιβλίο γεμάτο υπέροχα μηνύματα για την αγάπη μεταξύ μάνας και παιδιού αλλά και τη μαγεία των Χριστουγέννων. Τα παιδιά συγκινήθηκαν αλλά και εντόπισαν τα μηνύματα αγάπης και ενσυναίσθησης που ήθελε να μας ‘περάσει’ η ιστορία αυτή μέσα από τη συζήτηση που κάναμε στο τέλος της ανάγνωσής του.
ΔΡΑΣΗ 3
Με αφορμή την έναρξη φιλαναγνωσίας δημιουργήσαμε χριστουγεννιάτικους σελιδοδείκτες. Αρχικά βρήκαμε χριστουγεννιάτικα σχέδια που άρεσαν σε όλους και το κάθε παιδί ξεκίνησε να χρωματίζει τον δικό του προσωπικό σελιδοδείκτη. Έπειτα τους πλαστικοποιήσαμε και τους κόψαμε. Τους περάσαμε χριστουγεννιάτικα κορδελάκια αφού τους ανοίξαμε τρύπα στην κορυφή έτσι ώστε το κάθε παιδί να τον εντοπίζει ευκολότερα, ακόμα και τα πιο μικρά παιδιά.
ΔΡΑΣΗ 4
Η συγγραφέας και αφηγήτρια κ. Παπανικολάου Μαρία παρουσίασε στους μαθητές της Ε΄ και Στ΄ τάξης «Το βουνό της αφήγησης». Το “βουνό” της λογοτεχνικής αφήγησης αποτελεί ένα διάγραμμα, με το οποίο αποδίδεται σχηματικά ένα κατά βάση αφηγηματικό κείμενο και ειδικά η ανάπτυξη της πλοκής μιας λογοτεχνικής αφήγησης. Πάνω στη γραμμή του “βουνού”, τα παιδιά τοποθέτησαν τα επεισόδια του κειμένου και εξέλιξαν την ιστορία τους. Το βουνό της αφήγησης βοηθά τα παιδιά να πουν ή να γράψουν την ιστορία περιληπτικά, με δικά τους λόγια. Το διάγραμμα “βουνό” της αφήγησης μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τα παιδιά, ως το ένα αφηγηματικό κείμενο, μια φανταστική/επινοημένη ιστορία, με λογοτεχνικά στοιχεία.
ΔΡΑΣΗ 5
Προκειμένου να μετατρέψουμε την ανάγνωση βιβλίων σε παιχνίδι ,αφήσαμε έναν κλόουν να μπει στη δική μας βιβλιοθήκη και να μας ξεσηκώσει με τις ιστορίες του.
Το παιχνίδι μας ξεκινά με την αφήγηση μίας μικρής αποκριάτικης ιστορίας. Ένας κλόουν ήθελε πολύ να αλλάξει το μονόχρωμο κουστούμι του. ήθελε κάτι καινούργιο, διαφορετικό και ταυτόχρονα εντυπωσιακό! Να είναι ένα κλόουν μοναδικός!
Αφού αφηγηθήκαμε στα παιδιά την παραπάνω ιστορία φτιάξαμε και εμείς το δικό μας εντυπωσιακό κουστούμι για τον κλόουν. Αρχικά ζωγραφίσαμε έναν κλόουν χωρίς χρώμα. Στη συνέχεια, μαζί με τα παιδιά διαλέξαμε τα αγαπημένα μας βιβλία και τα απλώσαμε γύρω από τον κλόουν. Επιλέξαμε από τα βιβλία ποια χρώματα, εικόνες και γράμματα θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε για το κουστούμι μας. Με τη βοήθεια της φαντασίας μας, των μαρκαδόρων και της κόλλας μας το κουστούμι του κλόουν ετοιμάστηκε!
Έπειτα γράψαμε σε χρωματιστούς κύκλους από χαρτόνι χαρακτηριστικές φράσεις, λέξεις ή ακόμα και πληροφορίες από το εξώφυλλο (όνομα, συγγραφέα, τίτλο, εικόνα ή κάποιον χαρακτήρα) από βιβλία και παραμύθια που έχουμε διαβάσει με τα παιδιά μας. Στη συνέχεια, τοποθετήσαμε πάνω στο κλόουν τους κύκλους που φτιάξαμε και ζητήσαμε από κάθε παιδί να διαλέξει ένα κύκλο. Διαβάσαμε όλοι μαζί το περιεχόμενο του κύκλου και μαντέψαμε από ποιο. βιβλίο είναι. Όταν ανακαλύψαμε σε ποιο βιβλίο ανήκει ο συγκεκριμένος κύκλος του κλόουν διαβάσαμε ολόκληρο το βιβλίο.
ΔΡΑΣΗ 6
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου αποφασίσαμε με τους μαθητές να φτιάξουμε μία αφίσα με τίτλους διάσημων παιδικών βιβλίων, κάποια από τα οποία τα είχαν διαβάσει και άλλα τους ήταν πολύ γνώριμοι οι τίτλοι τους. Φυσικά, αναφερθήκαμε στη ζωή και στο έργο του μεγαλύτερου παραμυθά του κόσμου του Hans Christian Andersen καθώς η ημέρα γενεθλίων του 2 Απριλίου τιμάται την ημέρα αυτή. Μοιραστήκαμε σε τέσσερις ομάδες καθώς η 1η ομάδα επιμελήθηκε τη σχεδίαση της αφίσας, η 2η ομάδα το χρωματισμό της, η 3η ομάδα την καταγραφή τίτλων παιδικών παραμυθιών και η 4η ομάδα την αφήγηση κάποιων παραμυθιών.
ΔΡΑΣΗ 7
Τα παιδιά απολαμβάνουν το κυνήγι στο προαύλιο, στη γειτονιά ,στη θάλασσα. Γι’ αυτό σκεφτήκαμε να μετατρέψουμε τη βιβλιοθήκη μας σε χώρο κυνηγιού μόνο που αυτή τη φορά θα ‘κυνηγούσαμε’ βιβλία!! Έτσι λοιπόν κατασκευάσαμε τα δικά μας τηλεσκόπια και τα ονομάσαμε βιβλιοσκόπους. Με απλό χαρτονάκι φτιάξαμε κυλίνδρους και τους κολλήσαμε ματάκια και μυτούλα. Το κυνήγι άρχισε μπροστά στη βιβλιοθήκη αφού κάθε παιδί διάλεγε κρυφά ένα βιβλίο και έδινε στη συνέχεια λέξεις-κλειδιά στους υπόλοιπους για να μαντέψουν ποιο βιβλίο είναι π.χ. μιλάει για ζώα, έχει πράσινο εξώφυλλο κ.τ.λ. Όταν κάποιος έβρισκε το βιβλίο, ως επιβράβευση το διάβαζε!
ΔΡΑΣΗ 8
Mετην ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού βιβλίου, επισκέφτηκαν το Σχολείο μας η συγγραφέας κ. Κασιντή Χριστίνα και η Σύμβουλος Εκπαίδευσης ΠΕ70 1ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Α/θμιας Κορινθίας κ. Αναστασία Γκιόκα. Βασιζόμενη στην ιστορία του βιβλίου της «Οι περιπέτειες μιας σακούλας» η συγγραφέας παρουσίασε εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την αλόγιστη χρήση του πλαστικού και την αξία της ανακύκλωσης. Με διαδραστικά παιχνίδια ευαισθητοποίησε για το Περιβάλλον τους μικρούς μας μαθητές οι οποίοι συμμετείχαν με μεγάλο ενθουσιασμό. Η χαρά τους ήταν έκδηλη γι’ αυτό που βίωναν.
ΔΡΑΣΗ 9
Στη δράση αυτή τα παιδιά άκουσαν με προσήλωση μία ιστορία από έναν γονιό του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας στο χώρο της βιβλιοθήκης μας. Αφού άκουσαν όλη την ιστορία, τους ζητήθηκε να ζωγραφίσουνε μία εικόνα για το πώς φαντάστηκαν το εξώφυλλο ή κάποια σελίδα αυτής της ιστορίας. Σκοπός ήταν να υπάρξει ενεργή συμμετοχή των γονέων στις δράσεις του σχολείου μας αλλά και τα παιδιά να νιώσουν πιο οικεία με τους γονείς τους και γιατί όχι στο μέλλον να φαντάζονται και να καταγράφουν τις δικές τους μοναδικές ιστορίες! Ευκαιρία να ανακαλύψουν τον μικρό συγγραφέα που κρύβουν μέσα τους!
Το Βιβλίο είναι ένα παράθυρο … ανοιχτό στον κόσμο!!!
Ευχαριστούμε την ομάδα δράσης:
Φωτεινή Μπαλάφα (συντονίστρια, Καθηγήτρια Αγγλικής ΠΕ06)
Καπελλέ Άννα (δασκάλα ΠΕ70)
Βλάσσης Δήμος (Καθηγητής Φυσικής Αγωγής ΠΕ11)